Współczesne dzieci mają zaburzenia integracji sensorycznej we większym lub mniejszym stopniu.

Metoda BLW

BLW (z ang. „Baby Led Weaning”) polega na stopniowym wykluczeniu produktów mlecznych z diety dziecka. Odstawienie tych produktów może przyczynić się do pojawienia się potencjalnych zaburzeń sensorycznych.  Dziecko musi mieć możliwość badania spożywanych pokarmów, poznawać różnorodne smaki oraz konsystencję. Pozbawienie tego może z pewnością mocno zubożyć sensoryczne doznania. Jest to bardzo kluczowe, aby dziecko mogło poznawać świat wszystkimi zmysłami, głównie poprzez smak.

Czym jest integracja sensoryczna wśród dzieci?

Integracja sensoryczna to możliwość układu nerwowego do uporządkowania i interpretowania informacji wysyłanych przez zmysły oraz stosowna reakcja organizmu na bodźce płynące z zewnątrz. Polega to na tym, że do mózgu docierają informacje pochodzące z receptorów: wzroku, słuchu, smaku, węchu i dotyku. Mózg jest w stanie odpowiednio interpretować i odpowiadać na nie. Integracja sensoryczna rozpoczyna się już w okresie prenatalnym i trwa do około 7 roku życia. System działa dobrze, gdy wszystkie funkcje są zbilansowane. Jeśli jednak przetwarzanie bodźców zostanie zakłócone, wpływa to na wszystkie funkcjonowanie dziecka: rozwój motoryczny, uwagę i uczenie się oraz rozwój emocjonalny.

Powody, dla których BLW może sprzyjać integracji sensorycznej?

Technika BLW zapewnia dziecku różnorodne stymulacje. Maluszek, który dostaje jedzenie w kawałkach, ma możliwość zbadania go różnymi zmysłami. Konsumując je, odkrywa różne faktury, konsystencje, smaki i zapachy. Może badać jedzenie w przeróżny sposób np. najpierw rączkami, następnie ustami, a na samym końcu językiem.  To prawdziwa uczta dla zmysłów młodego człowieka. Fizjoterapeutka Marta Śliwerska przekonuje o tym, że papki nie są dobrym rozwiązaniem:

Maluch karmiony papkami ignoruje doświadczenia sensoryczne, które wynikają ze zmysłu smaku. Jeśli otrzymuje oddzielnie różne produkty, to może sięgać, po co tylko chce. Próbuje, smakuje oraz jest w kontakcie z różnymi smakami. Pokarmy podawane w formie papki mają zmieszane wszystkie smaki w jeden główny. Podając maluchowi jedzenie w takiej postaci, sprawiamy, że jego możliwości doświadczania smaków są uboższe, a tym samym ograniczamy możliwość wykształtowania się integracji sensorycznej.

Dziecko, odżywiając się tylko papkami, nie ćwiczy mięśnie oralne w odpowiednim momencie. Mięśnie te są odpowiedzialne za żucie oraz rozdrabnianie pokarmu, używane są później do mówienia. Jeśli dziecko odpowiednio wcześnie zacznie przeżuwać swój pokarm, to będzie później wyraźniej się wypowiadało.

Rodzice bardzo często narzekają, że ich pociecha wkłada wszystko do ust. Dzieje się tak, ponieważ, usta są najbardziej wrażliwą częścią ludzkiego ciała, a dziecko pragnie poznawać świat, zaczynając od ust. Już w okresie prenatalnym obszar ten jako pierwszy uzyskuje czucie, m.in. po to, aby w pierwszych dniach po narodzinach, maluch mógł łatwo odszukać pierś swojej mamy. Jeżeli maluch może sięgnąć rękami do swoich ust i złapać już jakiś przedmiot, tylko całą dłonią, który wygląda, jak chwyt w wieku sześciu miesięcy, to znaczy, że jest przygotowany do spróbowania jedzenia. Oczywiście, na początku nie będzie najedzony. Bardzo ważne jest, aby dostawał dotychczasowe posiłki mleczne bez wprowadzania radykalnych zmian. Maluszek wypróbuje, potrzyma w buzi i od razu wypluje. Będzie mieć już za sobą swój pierwszy kontakt z pożywieniem, różnymi smakami, a także poćwiczy koordynację ręka–oko.

Dawanie pozwalania dziecku na samodzielne spożywanie jedzenia ma pozytywny wpływ na jego późniejszy rozwój w okresie wczesnoszkolnym oraz nastoletnim, głównie poprawia sprawność ruchową. Konsumowanie zielonego groszku czy borówek amerykańskich, doskonali chwyt szczypcowy, udoskonala koordynację ręka–oko, a dodatkowo nie wpływa na rozwój psychoruchowy maluszka. Wprowadzając swoje dziecko do świata różnych tekstur, konsystencji, smaków, zapachów i powierzchni, dajesz mu możliwość doświadczania różnej stymulacji. Dostarczając dziecku bodźce do różnych receptorów np. wzroku, dotyku, węchu oraz smaku, gwarantujesz mu wrażenia zmysłowe. Mają one kluczowy wpływ na integrację sensoryczną. Nie można zapomnieć o korzyści, które przyczyniają się do prawidłowego rozwoju aparatu mowy.

Niemowlaki bardzo lubią bawić się jedzeniem i nie jest to nic złego. To dla nich wielka przyjemność móc samodzielnie zaspokoić swoje potrzeby, badać i poznawać nieodkryte jeszcze smaki, tekstury, zapachy. To dla nich swego rodzaju ogromna frajda. Patrzenie na kawałki jedzenia, miażdżenie w rękach podczas lizania ich, gryzienie i wreszcie wyrzucanie, to cały obyczaj, który tworzyw dzieciach poczucie sprawczości. Pozwalanie maluchowi wybierać we własnym zakresie pożywienia, uczy go umiejętności podejmowania decyzji, ufać własnemu organizmowi, na zasadzie „Jem tyle, ile potrzebuje”, a także wykształca w nim zdrowe nawyki żywieniowe. Co prawda cały proces wymusza na rodzicu, zaufanie do dziecka, uczy cierpliwości i bycia odpornym na nagminny bałagan, ale mimo wszystko warto pozwolić dziecku samemu odkrywać otaczający go świata.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *