Ze zmysłów wzroku, węchu, smaku i dotyku korzystamy, aby poznać i zrozumieć otaczający nas wokół świat. Takie doświadczenia zmysłowe pozwalają nam rozpoznać wiele widoków, dźwięków, zapachów czy tekstur. Niestety, niektóre osoby z zaburzeniami integracji sensorycznej mogą mieć problem, aby prawidłowo interpretować zmysły. Integracja sensoryczna (SI) to inaczej zdolność do rozumienia i porządkowania bodźców oraz informacji, które są dostarczane do nas z otoczenia, a także z własnego ciała poprzez zmysły. Umiejętność ta pozwala każdemu zrozumieć, jak funkcjonuje otaczający nas świat i nadać sens nieustannie docierającym do nas z zewnątrz bodźcom.
Jeżeli jakikolwiek proces integracji sensorycznej zostanie zaburzony, to niestety mogą pojawić się problemy z nauką, zachowaniem, koncentracją, czy koordynacją. Jeżeli zauważymy jakiekolwiek niepokojące zachowania dziecka, to warto udać się po poradę do specjalisty, który podpowie, jak postępować z dzieckiem w domu lub zaproponuje stosowną terapię.

Zaburzenia integracji sensorycznej – zauważ te niepokojące objawy u swojego dziecka

Poniżej wyszczególniono kilka sygnałów, które mogą mówić o potencjalnych zaburzeniach sensorycznych u dziecka.

OBJAWYZACHOWANIE SIĘ DZIECKA
Nadwrażliwe na bodźce zewnętrzne  – Uciekanie od bliskości, fizyczności i dotyku, – Noszenie unikatowego rodzaju ubrań bez metek, które mogą stanowić problem, – Dziecko może nie znosić ubrudzić się klejem czy farbkami, – Stronienie od obcinania paznokci, czesania się i mycia zębów, – Marudzenie lub bycie poddenerwowanym w głośnych miejscach, – Brak tolerancji na głośne dźwięki np. na muzykę lub  włączony odkurzacz.
Mało wrażliwe na bodźce – Nie zwraca uwagi na zadrapania, siniaki czy zasinienie, które są spowodowane upadkiem z wysokości, – Gdy koloruje, to bardzo mocno dociska kredkę do kartki papieru, – Poszukuje wszędzie głośnych dźwięków i muzyki, – Uwielbia być mocno przytulane lub samo mocno przytula się do drugiej osoby. 
Brak utrzymania równowagi– Ma kiepską równowagę, zdarza mu się często upadać lub potykać, – Krocząc po pokoju, obija się o najbliższe meble, – Nie potrafi swobodnie poruszać się. 
Agresywność – Łatwo frustruje się, reaguje agresywnie, jeśli zostanie przytłoczone odebranymi bodźcami z otoczenia, 
Nadruchliwość i nadpobudliwość – Jest nieustannie w ruchu i wszędzie go pełno, – Cały czas musi trzymać coś w rączkach i tym poruszać, – Nie potrafi skoncentrować się, łatwo może się rozproszyć.
Późny rozwój zdolności ruchowych– Nie potrafią samodzielnie zapinać guzików, sznurować butów, – Ma trudności w uczeniu się nowych umiejętności ruchowych np. łapaniu piłki, jazdy na rowerze,- W nieodpowiedni sposób trzyma ołówek, sztućce czy nożyczki, – Czuje niepewność podczas wchodzenia lub schodzenia po schodach,- Nie potrafi wycinać lub rysowaniem po określonym śladzie. 
Kapryśność w jedzeniu – Stroni od próbowania nowych smaków, – Wybrzydza pod względem konsystencji przyjmowanych pokarmów, – Ma tendencję do wypełniania swoich ust po brzegi jedzeniem. 

Nasza pracownia SI

Prowadzimy diagnozy, konsultacje i terapie w różnych dziedzinach związanych ze zdrowiem i prawidłowym rozwojem Twojego dziecka.

Znajdziesz u nas pomoc w zakresie:

  • Diagnozy i terapii integracji sensorycznej,
  • Pomocy psychologicznej
  • Diagnozy i terapii logopedycznej

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *